|
|
|
|
|
|
|
|
|
2020.04.29. 13:44 , Fodor Gyula nyá. repülő ezredes
Fodor Gyula nyugállományú repülő ezredes
1949-től 1978-ig szolgált repülőgép-vezetőként. A tiszti iskolát Szolnokon
végezte és ma is a városban él, szerencsére jó egészségnek örvend.
Visszaemlékezéseiben mesél pályakezdésről, oktatói karrierjéről, hivatásának
nehézségeiről és szépségeiről egyaránt.
Bevonulás a Honvéd Kilián György Repülő Hajózó
Tiszti Iskolába, elméleti képzés
Fiatalságunk
legszebb, legcsodálatosabb időszaka volt.
Igen, mi
valóban pilótának képzeltük magunkat, de az élet igazolta, hogy a le- és
felszállni tudás még nem jelent „pilótaságot”. Gyakran értesültünk olyan
esetekről, hogy a XY nekiütközött egy hegynek, eltévedt, bonyolult repülési
helyzetbe került és katasztrófát szenvedett. Nagy szükség volt arra az egyéves
elméleti képzésre a Kiliánon, amit a repülés megkezdése előtt kellett
,,elszenvednünk” (az elszenvedni kifejezést azért használom, mert akkor valóban
azt éreztük, hogy minek az a sok tudomány, mint például a meteorológia,
navigáció, aerodinamika, műszaki ismeretek). Mikor megérkeztünk
Szolnokra, nyitott teherkocsin vittek bennünket a reptérre. A látvány a
vasútállomás környékén és a reptér felé vezető úton enyhén szólva sem volt
lenyűgöző. A romos épületek, a bombatölcsérek, a foghíjas utcák mind-mind a
közelmúltra emlékeztettek. Ugyanez a környezet fogadott bennünket a laktanyában
is. Akkor még nem sejtettük, hogy a mi feladatunk lesz a laktanya elplanírozása
és a bombatölcsérek betemetése. A megfigyelő növendékekkel együtt több mint
háromszázan voltunk. A gyors létszámellenőrzés után megmutatták szobáinkat.
Mindenki megkapta az üres szalmazsákját, és irány az 500 méterre lévő kazal.
„Jó keményre!” – mondták őrmestereink, mert csak úgy lehet szép fekhelyet
kialakítani. Megtömtük, vállunkra vettük és visszamentünk a körletbe. Nem
akarom részletezni, de a szalmazsák életünk megkeserítője lett. Az nem volt
fontos, hogy kényelmes legyen, csak hogy sarkos. Őrmestereink pár hónappal
előttünk vonultak be és úgy tűnt, hogy a szalmazsáktömésen kívül nem sok
mindenhez értettek. Tévedtünk, mert nagyon hangosan tudtak kiabálni is, amit ők
úgy hívtak, hogy vezényszó. A „belrend” kialakításában professzorok voltak, hát
még annak ellenőrzésében. Kimenő csak akkor volt, ha ,,belrend” is volt. Ha a
szalmazsák nem volt szögletes, laktanyafogság, ha a törölközők nem álltak
elvágólag, nem volt kimenő. Ennél talán csak a hajzat állapota volt fontosabb.
A mi időnkben még nem volt divat a hosszú haj. Mindannyian ápolt, frissen
nyírott fejjel vonultunk be. Egyszer megjelent a körletben két civil, akikről
kiderült, hogy a laktanya fodrászai. Őrmesterünk elharsogta vezényszavát,
miszerint kettesével irány a klubszoba nyiratkozni. Fekete Jóska barátom volt
az etalon, az ő feje volt a minta. Szép fekete hullámos haja kifejezetten ápolt
volt. Hiú gyerek lévén adott magára (még ma is). Öt perc sem telt el, a
mestermű elkészült. Őrmesterünk megmutatta Jóska kopasz fejét. Barátunk szeme
könnybe lábadt mikor tükröt adtunk neki, nekünk sem volt kedvünk nevetni.
Kénytelenek voltunk követni a példáját.
Miután
elhelyezkedtünk a körletben, megtörtént a tancsoport beosztás, bemutatkoztak
parancsnokaink. Arra a kérdésre, hogy mikor kezdjük a repülést, természetesen
nem tudtak választ adni, ez a kérdés folyamatosan napirenden volt. Repülés
helyett megkezdődött az alaki kiképzés, szabályzat ismeret, lőgyakorlat,
lövészteknő-ásás, menetgyakorlat. Szerintünk ezek nem pilótáknak való
elfoglaltságok voltak. E véleményünkkel nagy gondot okoztunk parancsnokainknak
és a politikai apparátusnak. Meggyőzni soha nem tudtak bennünket. Munkájuk
hatásfoka nagyon gyenge volt, ennél csak képzettségük, általános műveltségük
állt alacsonyabb szinten. Természetesen köztük is volt kivétel. Lovas Pál
őrnagyra a mai napig is tisztelettel gondolok. Jóindulata, embersége,
beosztottjai szeretete még 50 év távlatából is emlékezetes. 1956 után
visszament Miskolcra, nem vállalt munkát a hadseregben.
Ilyen
előzmények után megkezdődtek a tantermi foglalkozások. Végre kellemes
meglepetés is ért bennünket. Előadóink, tanáraink mind kitűnő szakemberek
voltak. Többségük háborús tapasztalattal rendelkező vadász, felderítő vagy
bombázó pilóta volt. Tobak Tibor légiharc előadásai, megtörtént, érdekfeszítő
epizódokkal fűszerezett történetei soha nem voltak unalmasak. Takács főhadnagy
olyan nagy hévvel és lelkesedéssel adta elő történeteit, hogy látszott rajta,
átéli a vele történteket. Barabás főhadnagy volt a legnagyobb mesélő.
Bombavetéseiről mindig úgy beszélt, hogy amikor ,,odasuvasztottunk”. Ilyen
előadóknak köszönhetően viszonylag gyorsan múlt el az az egy év, amit
tanteremben ülve töltöttünk. 
Egy év
eltelte után megkezdődött az ejtőernyős ugrásra való felkészítés. Magyar Miklós
– aki már akkor országos hírű ejtőernyős volt – adta át a műfaj tudományát.
Nagy kíváncsisággal figyeltük minden szavát. Nem azért, mert nagyon óhajtottunk
800 méterről kilépni a semmibe, hanem mert itt minden szónak jelentősége volt a
biztonságos földet érés érdekében, és aki nem ugrott, nem repülhetett.
Határozottan állíthatom, ahogyan közeledett az ugrás időpontja, úgy csökkent
bennük a félelem. Nagy tekintélyű oktatónk nem csak a tudást adta át nekünk,
hanem a félelemérzés leküzdését is. Ez a nagy többségnek sikerült, de volt
köztünk olyan, aki az ejtőernyő szót meghallotta és remegni kezdett lába.
Szerencsésen
túljutottunk az ugráson, kisebb rándulás, karcolás előfordult, de komoly baj
nem történt. Az alábbi eset azonban mégis azt igazolja, hogy az első ugrás nem
mindennapi élmény: T. László növendék az ugrás után egy óra múlva az étkezdében
megkérdezte, mikor megyünk már ugrani, ugyanis teljesen kiesett az
emlékezetéből, hogy már voltunk. Nem tudtuk kideríteni amnéziájának okát, vajon
a nagy izgalom okozta-e vagy a hanyatt vágódás.
A kötelező
ejtőernyőugrás egyik alapfeltétele volt a repülőkiképzés megkezdésének.
Átestünk az orvosi vizsgán, és sikeresen levizsgáztunk az előírt elméleti
tantárgyakból. Következett a földi előkészítés és a repülés. A repülés
1951 kora
tavaszán újból ránk sütött a Nap. A sötét, unalmas tantermek, a grafikonok, a
képletek halmaza után ismét a várva-várt repülés közelségébe kerültünk.
Márciusban kitelepültünk Tiszapüspökibe, a tábori reptérre.
Építmény
híján sátrat vertünk, de nekünk ez túlzás nélkül állíthatom, palota volt. A
szabadság, a boldogság érzését csak növelte a csodálatos, romantikus környezet.
Táborunkat közvetlenül a Tisza partján, egy keskeny erdősávban építettük ki.
Nem számított, hogy éjszaka kissé hűvös volt, az sem zavart bennünket, hogy
lavorban kellett mosakodni, az angol WC-t latrina helyettesítette. Az volt a
lényeg, hogy az erdő szélén ott sorakozott 20 db UT-2-es, a mi kedvenc kis
„Galambjaink”. Parancsnokaink mindent elkövettek, hogy álmunk valóra váljon.
Oktatóink többsége nemrég avatott fiatal tiszt volt, de volt köztük növendéki
váll-lapot viselő, fel nem avatott is. Ismertük őket, sőt barátok is voltunk.
Csak a századtörzs és rajparancsnokok voltak idősebb, tapasztalt
repülőgép-vezetők, köztük Hübner György és Tóth József századparancsnok, Szabó
Ferenc századmegfigyelő, Sárossy Gyula, Nagy Béla és Lantos Péter
rajparancsnokok, valamint az oktatók: Dombos Ferenc, Varju Zsigmond, Pintér
Tibor, Mataisz Márton, Sulyok László, Hável Pál, Markó Gyula, Gaál Ferenc és
Horváth János. 
Kegyetlen
a sors, ma már csak öten vannak közülük az élők sorában. Hübner György 1951
decemberében halt repülőhalált az esztergomi repülőtéren. UT-2-es típusú gépet
hozott volna Szolnokra, javítás után. Volt repülőbarátja háza közelében
alacsonyan orsózott, elhibázta és a földnek ütközött. Szörnyethalt vele együtt
Puszki hadnagy is. Pályafutásom alatt sok társam hasonló körülmények között
szenvedett katasztrófát, értelmetlenül.
Varju
Zsigmond alhadnagy lett az oktatónk, akinek nem sok gondja volt velünk, hiszen
pár felszállás után akár önállóan is tudtunk volna repülni, de a kiképzési terv
szerint minimum 11 órát kellett végrehajtani kétkormányossal. Így Zsiga
oktatónk csak ücsörgött a hátsó ülésen, helyettesítve a homokzsákokat. Egy
hónap sem telt el, mindannyian repültünk. Június elejére befejeztük a „Galamb
kiképzést”, hajózó naplónkba beírták, „magasabb típusúra javaslom”. A
gyakorlati vizsgán Tóth György főhadnaggyal repültem, aki később mentős
repülőgép-vezető lett. Az alábbi rövid szöveget írta be növendék naplómba a
vizsgafeladat után:,,Magabiztosan, ésszel, kitűnően repül.” Ma is büszkeséggel
tölt el a rövid beírás. Természetesen nem lettem elbizakodott, de álszerény
sem. Az elbizakodottság, a túlzott önbizalom nem egy jó barátomat vitte a
sírba. A mi szakmánkban az életével játszik, akiben túlteng az önbizalom, aki
képességét túlértékeli. A repülőgép-vezetőnek önmagát kell elsősorban
megismerni, fel kell mérnie saját képességének határait. A gyakorlati vizsga
után növendék társaim valóban magasabb típusra kerültek: a „Párduc” (IL-10)
vagy JAK-11-es volt a következő.
Avatás
után Doba Laci, Rozsos Laci, Csők Géza és én Szolnokon maradtunk oktatónak. 
Az
avatásról pár szóban: gyermekkoromban, ha megláttam egy repülőtisztet a
mutatós, szép egyenruhában, sóvárogva gondoltam rá hogy ej, ha én ilyen ruhát
ölthetnék! Az álmom teljesült. A mi avatási egyenruhánk még hasonlított a
régihez – a szovjet mintájú vállap és a gimnasztyorka csak később került
rá. Egyszóval boldogok voltunk,
örültünk, hogy tisztek lehettünk, még jobban annak, hogy repülhettünk. Nem
cseréltem volna senkivel. Kezdetben egyenruhában jártunk szórakozni is. Büszkék
voltunk rá. Ki kell mondanom ugyanakkor az igazságot: volt, amikor szívesen
letagadtam volna, hogy katonatiszt vagyok. Lehet, hogy jól megtanultunk
repülni, jó katonák voltunk, de viselkedni nem mindenki tudott tiszthez
méltóan. Gyakran beszennyezték az egyenruhát és annak becsületét, a
tekintélyvesztés oka sok esetben a mértéktelen alkoholfogyasztás volt.
Találkozás a növendékeimmel
Nem sok
idő jutott arra, hogy beleéljem magam az új szerepbe. Avatás után csupán egy
hét szabadságot kaptunk. Legalább 90 növendék várta a repülés megkezdését.
Kemény hétköznapok voltak, de nekem ünnepet jelentett minden repülési nap. Tele
voltam energiával, lelkesedéssel, bizonyítási vággyal. Legfőbb vágyam az volt,
hogy minél előbb jelenthessem századparancsnokomnak, hogy növendékem kész az
egyedül repülésre. Az első egyedül repülésnél nagyobb öröm nincs. Szerencsére,
mivel egész életemet oktatással töltöttem el, sok százszor volt részem benne.
Nem tudom,
növendékben vagy bennem, kezdő oktatóban volt nagyobb a szorongás, amikor az
első földi előkészítési napon találkoztunk. Az illendő bemutatkozás és rövid
bevezető után rátértem a lényegre. Talán kissé szertartásosra sikeredett, de
elmondtam, hogy mindent elkövetek azért, hogy minél előbb megtanuljanak
repülni. Ezt én nagyon komolyan gondoltam! Kihangsúlyoztam, szeretném ha
közülük kerülne ki az első egyedül repülő a századból, hozzátéve azt, hogy az
egész ,,ekipázs” ugyancsak első legyen az önálló repülésben a többiekhez
képest. Az „első egyedül repülő” cím rangot jelentett a növendékek körében.
Szerénytelenség nélkül állíthatom, oktató koromban mindig az én növendékem volt
az első, természetesen úgy, hogy a többiek is felzárkózva követték.
Törőcsik
Pista, Kalmáczhelyi Laci, Varga Sanyi, Pintér Jóska, Gyarmati Sándor, Álmosdi
Árpi, Csizmadia László, Molnár Attila mind e cím büszke tulajdonosai. Ha
találkozunk – mert többségükkel évente legalább egyszer találkozunk a Veterán
Repülő Egyesület Országos Találkozóján – örülünk egymásnak és fiatalos
lelkesedéssel idézzük fel a régi szép emlékeket. Már csak
ezért is érdemes tagja lenni az előbb említett egyesületnek. Nekem a repülő
pályafutásom meghosszabbítását jelenti. Aki oktatott, az tudja, milyen hihetetlenül
fárasztó volt, de a sikerélmény mindenért kárpótolt. Pintér Jóska még ma is
emlegeti a „dobott orsó” esetét. „Addig nem szállunk le, míg tökéletesen meg
nem tanulod!” – mondtam neki. A végén már sírt Jóska, de megtanulta és ötösre
vizsgázott. Az oktató úgy gondolom, mindent elkövet azért, hogy tanítványa ne
csak megtanulja, hanem meg is szeresse a repülést.
Tiszapüspökiből
Tápiószentmártonba kellett átrepülnöm. Tudtam, hogy Varga Sanyi abonyi gyerek,
így megkérdeztem tőle: „Varga növendék, nem akar repülővel hazamenni
eltávozásra?” Már hogyne akart volna, csak nem hitte el, pedig igazat mondtam.
Pillanatok alatt kimenőbe öltözött és elhelyezkedett a hátsó ülésen. Öt perc
múlva Abony fölött köröztünk, egy kicsivel alacsonyabban az előírtnál. Megkérdeztem
tőle, hogy hol lakik a menyasszonya, mire azt mondta, hogy megmutatja, és már
éreztem is, hogy átveszi az irányítást. Mondtam neki, hogy mondjon valamit a
kislánynak. „Mindjárt jövök!” – harsogta a nyitott gépből. Az üzenetet
meghallották, még ma is boldogan élnek.
Az oktatók
vállán nem kis felelősség ült. Tegnap még ott ültünk mögöttük, később már
bontogatva szárnyaikat, önállóan „iskolaköröztek”, „dugóhúzóztak”, „orsóztak”.
A légterek látótávolságon belül vannak, láttuk is őket, mégis néha úgy éreztük
magunkat, mint a kiskacsákat kiköltő kotlóstyúk, mikor gyerekei a vízben
úszkálnak. Soha egyetlen növendékem sem sérült meg, nem tört gépet.
Történt
azonban a századnál egy nem mindennapi, szerencsésen alakuló baleset. Szórádi
növendék és utasa, Gulyás növendék az első önálló „dugóhúzó” feladatot végezte.
Egy pördület után ki kellett venni a dugóból a gépet, a figyelő azonban pánikba
esve jelentette, hogy nem veszik ki a dugóból. Miután én is odafigyeltem, hogy
megállt a pörgés, de csak egy pillanatra, majd a ,,Galamb” nagyon gyorsan
forgott a függőleges tengelye körül és eltűnt a fák mögött. A repülésvezetőnek
intettem, megyek a géphez, hogy időt nyerjek, ejtőernyőt sem vettem fel. Gépbe
ugrottam és már szálltam is fel a kettes légtér irányába, nagyon rosszat
sejtve. Mikor megláttam a gépet, nem hittem a szememnek. Gulyás növendék az
egészben lévő gép szárnyán állva integetett és jelezte, nincs semmi bajuk.
Szórádi növendék a gépben ülve ugyan, de két kezével szintén integetett. Később
kiderült, csak a bokája tört el, Gulyás növendék egy kis karcolással megúszta.
Én akkor úgy ítéltem meg, hogy a növendék nem volt teljesen érett az önálló
feladatra, tehát oktatási hiba történt. Ez az eset tökéletesen meggyőzött
bennünket, hogy csak hibátlanul
végrehajtott ellenőrző feladat után mehet a növendék egyedül.
Milyen
hatással volt növendékeinkre ez a nem mindennapi esemény? Nehéz pontos
diagnózist adni, találgatni tudtunk. Századparancsnokunk Jánosi Gyula főhadnagy
személyesen tartott előadást az UT-2-es tulajdonságairól. Az teljesen
egyértelmű volt, a „dugóhúzóból” könnyen kivehető, de ha késlekedünk a
kivétellel, akkor gyorsan laposodni kezd. Gyakorlatban is meg kellett mutatni
ezt, melyre természetesen többen is jelentkeztünk. Rám esett a választás.
Felemelkedtem 2000 méteres magasságba, mindenki figyelt. „Bevittem dugóba”,
majd egy pördülés után kivettem. Ismét bevittem, de kivételkor durva
mozdulattal kezdtem a zuhanásból felvenni. Azonnal jobbra billent a gép és
akaratom ellenére újból jobb dugó következett. A hirtelen fellépő precesszió
megtette a hatást. A szakemberek ismerik a jelenséget: bot előre és már nem is
pörgött. Egy rántás és lépés balra és újból pörögtem lefelé. Beigazolódott az
elmélet, öt-hat fordulat után már fent volt a gép orra és a függőleges tengely
körül kegyetlenül gyorsan pörögtem. A magasság csak lassan csökkent. Nem
fogadott szót a gép, csak forgott tovább. Hoppá, itt baj lesz! Fogalmas sincs,
hány pördület után mentem át zuhanásba, de nekem nagyon soknak tűnt. Megijedtem-e? Igen, nagyon. A földön
gondolkodtam azon, vajon hogyan tudtam volna használni az ejtőernyőt. Valószínű
sehogy. Ezt megúsztam. Következtetés a növendékek részére: nem szabad
késlekedni a kivitellel és nem szabad rángatni a botot. Folytatódtak
a dolgos hétköznapok. Már több volt az egyedül repülő, mint a kétkormányos.
Törőcsik István növendék kapta az „első egyedül repülő” címet. Pista nem a
született pilótatehetségek közé tartozott, de éles esze, szorgalma,
fegyelmezettsége miatt mindig az élen volt. Alig két év múlva már
ezredparancsnok-helyettes volt Tapolcán. Gyakran felvetődött a kérdés, hogy
kiből lesz a jó pilóta. Megpróbálom pár szóban összegezni: szeresse a repülést,
ne féljen, nagyon hasznos, ha tudja használni az eszét, legyen szorgalma,
tanulja meg a repülés elméletét. Nagyon nagy előny a született tehetség, de az
nem elég. Nagy hátrány, ha valaki izguló típus, ugyanis hiába van meg felsorolt
összes jó adottság, ha túlságosan izgul, görcsös lesz, képtelen figyelmét
összpontosítani.
A növendék
és oktató harmonikus, kiegyensúlyozott kapcsolata nélkül igazán gyors
eredményre nem lehet számítani. Ha ez a kapcsolat jó, 50 év múltán is
csodálatos érzés a találkozás. Még a következetesség, szigor, esetleg
türelmetlenség okozta sebek is begyógyulnak. Avatás után az oktató soha nem
válik el növendékétől. Nem olyan nagy a légierő, hogy ne tudná követni, kivel
mi történik. Öröm hallani a jó hírt, a sikert, ugyanakkor elkeserítő, ha
katasztrófáról értesülünk.
Hogy mire
képes az oktató a növendékért, azt az alábbi eset is hűen példázza: Koncsek
Ferenc nyá. alezredes barátom IL-10-es gépének „dugófeladat” közben elszakadt
az oldalkormány huzala. Miközben mindent elkövetett, hogy a pörgés megszűnjön,
de eredménytelenül, parancsot adott a gép elhagyására. A növendék félelmében leblokkolt,
nem mert kiugrani. Feri mert volna, de nem tette. Tovább kísérletezett a
kivétellel és sikerült. A szemtanúk azt mesélték, elfordultak és várták a
robbanást. Az utolsó pillanatban felbőgött a „Párduc”, Feri lehozta a gépet.
Barátai ölelgették, szorongatták, de a hivatalos elismerés elmaradt. Két
szomorú történet következik, melyek katasztrófával végződtek. Debreceni Mihály
nyá. alezredes, akkori növendék eleveníti fel ezeket:
„Az első
felszállást oktatóink hajtották végre. A feladat 800 m-ről 200 m-ig 45º-os
zuhanás, rácsapás a repülőtérre. A hátsó ülésen utasként naponta más növendék
ült. A repülés előtti felkészítésen engem jelölt ki oktatóm utasnak.
Közvetlenül a felszállás előtt változott a helyzet, Spizér alhadnagyot vitte
fel, így én csak a földről figyelhettem az esetet. Nekem tűnt fel, hogy
egyik-másik gép nem 800-ról, hanem annál magasabbról indul és a zuhanás szöge
is lényegesen meredekebb. Az én oktatóm is magasabbról indult és szinte fejre
állva kezdte meg a zuhanást. A vászonnal borított szárny nem bírta a rajta
keletkezett szívóhatást és lerobbant. A gép tovább zuhant, a szárny és borítása
darabokban hullott a földre. Mindketten életüket vesztették. Azonnal
kiszaladtunk a roncshoz, a látvány szörnyű volt. Nem történt volna meg az eset,
ha a repülést szervező parancsnokok látva az előző napi sorozatos
szabálytalanságokat, levonják a következtetést és szigorúan fellépnek a
fegyelmezetlenekkel szemben.
Aranyi
Imre és utasa 1953-ban lett súlyos fegyelmezetlenség áldozata. Légtér feladatra
indult Parizs növendékkel,
egy cséplőgépet választott ki célpontul és rácsapott. Kezdő oktató volt, nem
számított felvitel közben a gép tehetetlenségi erejével és nagy sebességgel a
földnek ütközött. Növendékét is a halálba vitte, aki idős szüleit és 4 hónapos
terhes feleségét hagyta hátra. A kiértesítés borzalmai után nekem kellett
búcsúztató beszédet mondani. A beszéd elmondása közben képtelen voltam
uralkodni érzelmeim felett. Az egész gyászoló falu együtt sírt velem. Még ma is
szívszorongató érzés visszagondolni az esetre.”
1953 őszén
a tápiószentmártoni reptér és a repülőszázad parancsnokának neveztek ki. Két
éves oktató gyakorlat volt mögöttem, szereztem annyi tapasztalatot, hogy már
tudtam kit érdemes és kit nem szabad a repülési pályán tovább engedni. Nem
lehetett a jó szívünkre hallgatni. Akinek képességei korlátozottak voltak,
szigorúan meg kellett akadályozni abban, hogy magasabb típusra kerüljön.
Egyszer tettem kivételt, de okultam belőle.
Bundily
Lázár növendéket szülei meglátogatták. Fiúk elpanaszolta nekik, úgy tűnik nem
lesz belőle pilóta, mert oktatója (én) nem javasolja erre a pályára. Szülei
felkerestek és könyörögtek, képezzem ki a fiúkat. Megsajnáltam őket, és később
Lázár UA-2- esen kitűnőre vizsgázott. Azonban jeleztem vizsgáztatójának, Béler
Gyula barátomnak, úgy vigyázzon rá, mint a hímes tojásra. Nagyon szorgalmas
ember, ezen a típuson biztonságosan repül, de ha hozzád kerül „Párducra”,
valószínű mutatkozni fognak gyengeségei. Gyula úgy döntött, csak a halálba
küldenénk, ha tovább engednénk. A hivatalos elvárás az volt, hogy lehetőleg
minden növendéket ki kell képezni, e nézetnek évek múltán szomorú
következményei lettek.
Mint
századparancsnok, nagyon nagy hévvel és akaraterővel fogtam munkához. Utólag
már tudom, túlzásba estem, mindenkitől azt vártam el, amit én tettem oktató
koromban. Maximalista voltam, de rá kellett jönnöm, hogy nem mindenki
megszállott és attól még lehet jó oktató. A többség jó képességű és a cél
érdekében mindent elkövető ember volt.
Sajnos
volt egy-két olyan oktató, akinek képzettsége nem érte el a kívánt szintet. Az
világos volt számomra, hogy nekem nem az oktatással, hanem az oktatókkal kell
foglalkoznom. Többségük nőtlen ember volt, így alkalmat találtunk a
szabadidőben is találkozni. Gyakorlatilag együtt laktunk a nőtlen tisztiben.
Együtt jártunk szórakozni is.
Tápiószentmárton
bortermő vidék, lakói vendégszeretők. A helyiekkel nagyon jó baráti kapcsolatot
alakítottunk ki, ha ki akartuk fizetni a bort, az szinte sértésnek számított.
Katonáink is lejártak szórakozni a faluba, a bor és a lányok hatására persze
akadtak konfliktusok.
A
kapcsolatok napról-napra szorosabbak lettek. Szerelmek szövődtek a katonák és a
helybeli lányok között. Ebben én is élen jártam. Az akkor még gimnazista lány,
azóta öt unokának nagymamája a mai napig is mellettem van.
Az esküvő
napját kitűztük, de a politikai apparátus jóvoltából el kellett halasztani.
Parancsnokom, Kabay Lajos megnyugtatott, ne törődjek velük, engedélyezni fogja,
csak legyek türelmes. Az esküvőn részt vettek oktató barátaim és néhány
növendék is. 1953-tól
1956 őszéig láttam el a századparancsnoki teendőket. Ez idő alatt négy növendék
csoportot képeztünk ki. Egy csoportban kb. 100 fő volt. Ezek alapján legalább
háromszáz embernek adtam meg az első önálló repülés örömét. Megnyugtató
számomra: a három év alatt egyetlen karcolás sem történt. Senki se vegye
dicsekvésnek, szerénytelenségnek, de erre büszke lehet az egész oktatói és
növendéki állomány. Aki emlékszik ezekre az időkre, az tudja, nem ez volt a
jellemző, nem múlt el év katasztrófa nélkül.
Egy
esetben közel álltunk a nagy bajhoz. Ancsin János hadnagy, oktató JAK-18-as
motorja felszállás közben leállt. Kényszerleszállását az elképzelhető
legoptimálisabban oldotta meg: átlós irányban siklott és pár méterre a reptér
szélén lévő árok mellett állt meg. Helyzetfelismerése és döntése kitűnő volt,
nem sérült meg.
1955-ös díszszemle és az eltévedt 10-es
Az oktatás
egyhangúságát a díszszemlére való felkészülés izgalmai szakították meg.
Tanulóink ennek sem örültek, mert nekik ez idő alatt vagy a tanterembe kellett
vonulniuk, vagy ők is díszelegtek – de a földön.
1955-ben
minden a tízéves évforduló jegyében történt. A mi ezredünk kapta a feladatot,
hogy emlékeztessük a népet a „tíz év eredményére”. Mi egy véletlen folytán megkíméltük
népünket ettől az emlékezéstől. A gyakorlásokon (amit felvételek is igazolnak)
mértani pontossággal alakítottuk ki kötelékekkel e számot. Sajnos népünk a
Hősök terén a bemutatót nem láthatta. Az ezred parancsnoka és egyben a kötelék
vezére, Szabó József őrnagy (Floki) megfigyelője Németh János főhadnagy nem a
Dózsa György útra, hanem a nagykörútra vitt el bennünket. Miért? Gondolom a
kérdést az ÁVO is sokszor feltette vezérünknek. Főnökünk leszállás után több
mint egy hónapig e nagyhírű szervezetnél vendégeskedett. Mi csak a leszállás
után tudtuk meg, hogy nem jó helyen jártunk. Kötelékrepülés közben a kísérőnek
nincs ideje a tájban gyönyörködni, illetve képtelen navigálni. Megbíztunk a
kötelékvezérben, de így az ÁVO minket is faggatott, miért nem szóltunk, hogy
rossz helyen jártunk. Nekik is elmondtuk a kötelékrepülés sajátosságait és azt,
hogy látószögünkben csak néha villant meg a föld. Ez a csoda nem tartott
sokáig. ,,Floki” kiszabadult, mi pedig folytattuk a dolgos hétköznapokat.
Kiképeztük Baráth Sanyit és 80 évfolyamtársát. Ősszel ők tovább mentek Ölyvre,
mi pedig maradtunk Tápióban. Télen volt egy kis lazítás. Egy keveset
,,magunknak” is repülhettek. Jól elszórakoztunk a sítalpas átképzés során, mely
új és ritkaságszámba menő repülési módozat volt. Nekünk kikapcsolódást
jelentett. Báránybőrrel bélelt ruhánk és csizmánk jól megvédett bennünket a
hidegtől, este pedig a tápiói kadarka melegített minket.
1955 őszén
Szolnokra helyeztek. A feladat változatlan volt, „pilótagyártás”, sorozatban.
Ebben az évben rájöttek, hogy sokan vagyunk, megtizedeltek bennünket. Az
oktatókat öt év szolgálati idő után leszerelték. Soknak sem szakmája, sem
megfelelő iskolai végzettsége nem volt. Ilyen körülmények között elérkezett
1956 ősze. Nem tudok, de nem is akarok vállalkozni arra, hogy ezt az időszakot
értékeljem, de lehetetlen kikerülni a következő történetet. Miért nem volt
Szolnokon sortűz? Mint minden városban, Szolnokon is voltak gyűlések,
tüntetések. Különösen a tanuló ifjúság aktivizálta magát. Szolnokon is volt
szobordöntés, csillaghullás, de puskalövés szerencsére nem. Jött a hír, hogy
jön a tömeg a reptérre fegyvert követelni, illetve nem tudni pontosan miért. Megkaptuk
a parancsot: „körkörös védelmet kialakítani, fegyvert, lőszert kiosztani,
betárazni.” Azt tudtam, növendékeimnek egyszer volt a kezükben géppisztoly. Két
hónappal ezelőtt vonultak be a Rákóczi Katonai Középiskolából.
A
tárazáskor igyekeztem minden növendék mellé egy tisztet, vagy öregebb
sorkatonát állítani. Ők segédkeztek a művelet elvégzésében. Rövid
fegyverismertetés a biztonságról; a sorozatlövés, egyeslövés, biztosítás
helyzetét megmutattuk. Akkor kezdtem én is igazán katonának érezni magam. Századom
elfoglalta védelmi körzetét a főkaputól balra, jobbra a vadászezred tisztjei és
katonái helyezkedtek el. A parancs egyértelmű volt, ha minket támadnak,
védekezni kell.
Megérkezett
talán kétszáz fiatal, mi lélegzet visszafojtva vártuk a fejleményeket. Nem
tűntek agresszívnak, csak kiabálták az akkor szokásos jelszavakat, pl. ,,Ruszkik haza!”.
Szerencsénk volt, mert pár perc múlva megérkezett parancsnokunk, Kabay Lajos
alezredes a városból. Kocsijából kiszállva a tömeg elé lépett és feltette a
kérdést, mi járatban vannak. ,,Fegyvert akarunk!” – válaszolták, mire az
alezredes azt mondta, hogy a fegyver a katonák kezébe való, bízzák a fegyvert
rájuk (és ránk mutatott). Bölcs parancsnokunk szinte egy pillanat alatt
megoldotta a feszült helyzetet. Én ebből csak arra tudok következtetni, talán
Mosonmagyaróváron is meg lehetett volna így oldani, nem lett volna szükség
vérfürdőre, de nem lehetett mindenhol egy Kabay Lajos. Ez az eset is
hozzájárult ahhoz, hogy Szolnokon ma Kabay Lajos tér van. Egyesületünk az iránta
érzett tiszteletből és hálából vette fel Kabay Lajos nevét. E név nemcsak a
katonák, hanem Szolnok város polgárai előtt is jól ismert és tiszteletet
ébreszt. 1956. november 4-én hajnalban megszállták a repteret. Fegyvereinket a
megalázás érzésével egy pokrócba dobáltuk. A reptér megszállása 1960-ig
tartott, az oktatást a Magyar Honvédelmi Szövetségnél folytattuk.
1957 őszén
helyeztek bennünket Budaörsre. Szerencsések voltunk, mert sokan kényszerültek
végleg elengedni a botkormányt. Néhányan földi beosztást vállaltak, nem kevesen
a leszerelést választották, volt, akit eltanácsoltak.
Domoszlati
Géza barátom úgy fogalmazott egy írásában, ,,lefejezték a légierőt”. Géza,
mélységesen egyetértek veled. Tudod miért? Mert ezek a fejek magasabb beosztást
töltöttek be és a zavarosban halászó karrierista hazugok mindent kitaláltak,
hogy a hiányzó helyek megüresedjenek. Szükségük volt rá. Kivétel ez esetben is
volt, szerencsére nem kevés. Ki tud rosszat mondani Hagymási Jenőre, Kiss
Gyulára, Kis Varga Sándorra, Varju Zsigára, Gaál Gyulára. Többségük sok év
börtönbüntetést kapott.
Az élet
folytatódott, 56-ról nem volt célszerű beszélni. Három növendék csoportot
képeztünk ki Budaörsön és Tapolcán. Ők a Szovjetunióban folytatták
tanulmányaikat. Nagy egyéniségek kerültek ki közülük. Csak a nagyobb neveket
említem: Balog, Urbán, Bakó István vezérőrnagyok, Gőzös ezredes, Bakó Ferenc
ezredes, Boda ezredes, Kositzky Attila altábornagy, Molnár Attila (MALÉV). Az
ilyen katonákra szoktuk mondani, hogy ,,már növendék korukban tarsolyukban van
a marsalbot”. Ők mindannyian bizonyítottak és soha nem szállt fejükbe a
dicsőség.
Kötelék műrepülés a JAK-18-cal
Az ötvenes
években a díszszemlén, a hatvanas években a honvédelmi napokon bemutatott
kötelék-műrepülés lett a ,,másodállásunk”. Az oktatás mellett vállaltuk e nem
mindennapi szerepkört.
A JAK-18
nem kifejezetten kötelék műrepülésre alkalmas gép volt. A motor ereje csak
korlátozottan tette alkalmassá. Ékbukfenc, oszlopbukfenc, hosszforduló, orsó,
hátonrepülés, ballonvadászat – ezeket tudta. Megoldottuk, magasabban kezdtük a
figurákat és fokozatosan közelítettük a földet. Be kell vallani, nem egy MiG
-29-es színvonal volt, de szegény ember vízzel főz. A kötelék: vezér Fodor,
kísérők Dombos Feri (csöves) és Papp Sándor (pocak). Mindketten kitűnő
érzékkel, már az első gyakorlásnál ragadtak a vezérhez. Magyarország
jelentősebb városaiban repülőnapokon előadtuk szerény, de lelkes
mutatványainkat. Így nyáron csaknem minden hétvégénk foglalt volt, a család nem
túl nagy örömére. Kihasználva ezt a helyzetet, engedélyt kaptunk az MHSZ
parancsnokságtól arra, hogy Szombathelyre repülőgépünkkel magunkkal vigyük
feleségeinket. Őszintén bevallom, nagy szabálytalanságot vétettem. Eltértem az
útvonaltól kb. 10 km-t, mert szüleim ennyire laktak a tervezett útvonaltól
északra. Közel volt a határsávhoz, ezért arra útvonalat nem lehetett tervezni.
Eltérni az útvonaltól még bocsánatos bűn lett volna, de úgy döntöttem,
szülőfalum tiszteletére Ölbő felett csináljunk egy főpróbát. Sikerült.
Előrelátó
lévén, mögöttem ülő feleségemet kioktattam a rádiókezelésre. A biztonság
kedvéért egy kis zacskót is adtam a kezébe. Nem részletezem, egyiket sem tudta
használni, mert az első bukfenc úgy ,,elbűvölte”, hogy … ugye sejtik? Több mint
harmincöt éve történt, de a mai napig sem bocsátotta meg. Nem csodálom, 10 perc
műrepülés egy kicsit sok volt neki, mert autóbuszon öt perc alatt már elsápadt.
A másnapi repülőnapi bemutató is jól sikerült (feleségek nélkül).
Amikor már
„összerázódott” a kötelék, hetente egy-két felszállás elég volt a gyakorláshoz.
Reggelente az első felszállást minden esetben az oktató hajtotta végre a
szerelőjével. Egy ilyen alkalommal jött el velem Németh János
repülőgép-technikus barátom. Az első forduló után – a bemutatóra való
felkészülés jegyében – hátára fordítottam a gépet, úgy emelkedtünk tovább,
János a 190 centi magasságával fejével támaszkodott a kabintetőn. A második
forduló után János jelezte, hogy nem húz a motor. Természetesen én is
észrevettem és azonnal jelentettem a repülésvezetőnek. Béler Gyula azt hitte,
viccelek. Utasom türelmetlenül kérdezte, hogy elérjük- e a repteret? „Remélem
és ne zavarj!” – hangzott a rövid válasz. A repülésvezető is türelmetlenül
érdeklődött. Őt is kértem, ne zavarjon szövegeléssel, és próbáltam megítélni beérek
vagy sem. Úgy tűnt, talán igen. Ha nem, akkor learatjuk az utunkba eső
kukoricát. Csak árok ne legyen közben, hisz az üzemanyagtartály teljesen tele
volt. Kb. 200 m-re volt a reptér széle, akkor kezdte verni a gép hasát a
kukorica. A reptér szélétől harminc méterrel értünk földet, a vízelvezető árok
után. Sikerült! Lakács Laci bácsi, a század mérnöke pillanatok alatt a
helyszínen volt. A gépet bevontatták, szétszedték a porlasztót. A leállás oka
dugulás volt. A repülés utáni kiértékelésen röviden megállapították, hogy a
kényszerleszállást jól hajtottam végre.
Megalakult a Kilián György Repülő Tiszti
Iskola (1961)
Oktatókra
szükség volt, így természetesen mindannyian ,,hazakerültünk”.
Milyen
volt szeretett laktanyánk? Négy évig használták. Nem hittünk a szemünknek.
Kosz, piszok, gaz, különféle maradványok szanaszét. Saját kezünkkel tettük
rendbe, hogy az élet megindulhasson. 1961-ben az első növendék csoporttal
megkezdtük a repülést, három évig még JAK-18-on. Ezután megkaptuk az L-29-est,
a „Delfint”. Ez a típus adta meg számunkra a tovább fejlődés lehetőségét.
Viszonylag rövid idő alatt első osztályú, később az aranykoszorús szintet is
elértük. Ezzel a géppel képeztük ki Magyari Bélát és Farkas Bertalant is.
Önállóan
műrepültek már a növendékek, amikor meghívtuk a szülőket egy repülési napra.
Aggódva figyelték fiaikat. Átadtam a mikrofont az egyik édesanyának és kértem,
mondjon valamit a fiának. ,,Jaj kisfiam, lassabban repülj és ne menjél nagyon
magasra!” – szólt az aggódó szülő. Közben repült az idő is.
Elérkezett
1975, a 30 éves évforduló. Ismét díszszemle. Ezredünk is megkapta a feladatot.
Nagyon meglepődtem, amikor engem bíztak meg a kötelék vezetésével. Nyugodt
voltam, kísérőim többségének húsz éves tapasztalattal a hátuk mögött ez nem
jelentett nagy gondot. Rendkívül fontos volt a pontos érkezés és a
hajszálpontos útvonaltartás. Tíz másodperc plusz vagy mínusz már a veszélyes
megközelítés lehetőségét okozta volna. Ugyanis a kötelékek harminc másodperces
időkülönbséggel érkeztek egymás után a tér fölé.
A humor,
egymás ugratása sem hiányzott hétköznapjainkból. Szigeti Gyuri (Manó) 15 éves
oktatói tevékenységéért fényképezőgépet kapott ajándékul. Kezdetben állandóan
kattintgatott kedvenc játékszerével. Koncsek Feri kitalálta, Gyurit meg kellene
ajándékozni egy művészi felvétellel. Mi legyen az? Tolja le valaki a nadrágját
és hátulról puff, ajánlotta T. Lajos. Az ötlet tetszett nekünk, és nagy nehezen
találtunk önként jelentkezőt is, aki vállalta a „modell” szerepét. Letolta a
nadrágját, lehajolt, a mű elkészült. Egy hetet sem kellett várni, Tapolcán
előhívták a remekművet. Tökéletesen sikerült a felvétel, Gyuri tombolt a
dühtől. Amikor már megnyugodott, akkor mesélte el az átvétel történetét. „Na,
jók lettek a képek?” - kérdezte a képeket átadó kislányt. „Vigye a fenébe a
képeit!”- hangzott a válasz. Hetekig jót szórakoztunk a történteken. Gyuri
egyfolytában nyomozott, kik voltak a tettesek. Ennél a történetnél talán csak
Manó „robbanó szivarja” és bakaugrása volt érdekesebb. De ezt a történetet már az
egész légierő ismeri.
Az L-29
típusú gép alkalmas volt rakétalövészetre, légifényképezésre, felderítésre és
természetesen műrepülésre. Ez utóbbi jó tulajdonsága kapóra jött, mert magasabb
szintről jött egy olyan igény, hogy ezzel a típussal műrepülő kötelékeket kell
létrehozni. Fel is tették a kérdést, hogy ki vállalja. Koncsek Ferivel
eldöntöttük, vállaljuk. Hamarosan kialakult a műrepülő raj: vezér Fodor Gyula
(azaz én), jobb kísérő Bagi Mihály, bal kísérő Koncsek Ferenc. Miután én
nyugdíjba vonultam, Bagi Misi lett a raj vezére. Az augusztus 20-i vízi és
légiparádék a legemlékezetesebbek. Általában Kovecz alezredes volt a
repülővezető a Duna-partján. Csak annyit kellett mondania, hogy ,,kicsit
lejjebb”. Mi már a következő bukfencnél a Margit-híd után a víz szintjétől pár
méterre süvítettünk el, és néztünk fel az Országházra.
A közönség
számára ez volt az igazi látvány.
Szerettük
és élveztük ezt a cirkuszi mutatványt. Pedig a trikónkban leszállás után egy
darabnyi száraz sem volt. Ötven éves koromig csináltam, ekkor nyugdíjaztak. Ma
Szolnokon, a Kabay Lajos Veteránrepülő Egyesületben idézzük fel néha a
régmúltat.
Szép volt fiúk!
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Hogy segítsük a tájékozódást, kérjük az alábbi listából válassza ki azt a megyét, ahol Ön kapcsolatba szeretne lépni munkatársainkkal!
|
|
|
|
|
|
|
|
|