Katona akarok lenni Tartalékos akarok lenni Hírek Ügyintézés Szervezet Hirdetmények Közérdekű adatok Érdekvédelem
„Erről a tanfolyamról mindenki többként távozik”
2016.11.28. 08:00 , Bencsik Mónika hadnagy
Az MH Katonai Igazgatási és Központi Nyilvántartó Parancsnokság (MH KIKNYP) vezénylő zászlósa az Összhaderőnemi Vezető Altiszti Tanfolyamon ezúttal oktatóként vett részt.
Az Összhaderőnemi Vezető Altiszti Tanfolyam (ÖVAT) célja olyan vezető altisztek képzése, akik magas szintű katonai műveltséggel és megalapozott vezetői tudással rendelkeznek, amelyet egységszintű beosztásokban képesek alkalmazni békeidőszakban és különleges jogrend bevezetése esetén, Magyarországon és nemzetközi környezetben egyaránt. A képzés felkészíti az altiszti kar törzszászlósi beosztású és főtörzszászlósi beosztásba tervezett tagját, egységszintű rangidős altisztjét és vezénylő zászlósát arra, hogy harcászati, műveleti és stratégiai szinten egyaránt képes legyen parancsnokok, vezetők melletti közvetlen tanácsadói feladat betöltésére, elősegíteni az altiszti kar képességeinek legjobb kihasználását, motiválását. A képzési terv évről évre alakul, fejlődik az élet és a hallgatók igényeit, elvárásait is figyelembe véve.

Balog Sándor főtörzszászlós, az MH KIKNYP vezénylő zászlósa az indulás óta része a tanfolyamnak: volt hallgató is, a mostani évfolyamot pedig már oktatóként segítette. Tapasztalatait most megosztotta velem.
Hogyan került kapcsolatba a képzéssel?

2013-ban az ÖVAT első évfolyamának hallgatója voltam 13 egységszintű vezénylő zászlós kollégámmal. A legjobb az volt számomra a tanfolyamban, hogy újra felfrissíthettem azokat az alapvető katonai képességeket, melyeket adott esetben évtizedekkel ezelőtt tanultam meg, még fiatal katonaként. Sokat tanultam a vezetői képességekről, amelyeket addig csak autodidakta módon vagy tapasztalati úton szerezhettem meg pályafutásom során. Az altiszti képzés múltjában eddig teljesen hiányzott a kommunikációs terület, a vezetéselmélet és annak oktatása. A legtöbbet mégis saját magamról tanultam, de azt hiszem, ebben a tanfolyamon résztvevők többsége is egyetértene velem.

Nemrégiben az ÖVAT negyedik évfolyamán is végeztek a hallgatók: Ön most oktatóként tevékenykedett. Milyen érzés volt a katedra másik oldalán állni?


Nem ez az első alkalom már az ÖVAT második és harmadik alkalmával is oktatóként vettem részt a tanfolyamon. Ez már így a 3. évfolyam oktatóként, de annak köszönhetően, hogy először hallgató voltam, azon kevesek közé tartozom, akik látják, láthatják a tanfolyam pozitív evolúcióját. Az oktatók kiválasztása végzettségük-képességük alapján történik, és elsősorban hajlandóságukon múlik: ez nem kényszer, legtöbben önként vállaltuk.

Tanított már esetleg korábban is?


Nem akarok nagyképű lenni, de azt gondolom, komoly tapasztalatokkal rendelkezem ezen a területen. De mint említettem, ezeket a képességeket nem tanultam, hanem szereztem tiszthelyettesként, és nem tévedésből használom ezt a szót az altiszt helyett, mert arra szeretnék ezzel is utalni, hogy az oktatás már régóta a katonai pályám része. Tiszthelyettesként, mert abban az időben még lehetett, két alkalommal is voltam századparancsnok. A századparancsnok tartotta, vezette, szervezte az oktatásokat foglalkozásokat, így nagyon sok foglalkozást oktatást vezettem, koordináltam akkor zömében még sorkatonáknak.
Melyik szakterületet oktatta?

Kommunikációt! Ehhez van képesítésem. 2011-ben úgy döntöttem, többet szeretnék tudni a kommunikációról, ezért szereztem egy intézményi kommunikátor végzettséget. 2013-ban két oktatási intézmény hallgatója is voltam egy időben: ez heti öt nap nappali képzést plusz heti két-három nap estit jelentett. Így az ÖVAT tanfolyammal egy időben egy vizsgadolgozatot az ÖVAT-hoz és egy kommunikációs szakdolgozatot is írtam, ami akkor egyszerre igencsak megterhelő volt.
Ön szerint milyen a hatékony oktatás, mi a gyümölcsöző oktató-hallgató kapcsolat titka?

Mondhatnám azt, hogy mindig a hallgatósághoz kell igazítani az oktatást, mint ahogyan azt tanítják is, és ez így igaz. Ezen a tanfolyamon az átlagéletkor 40 év felett van, de inkább 45-höz közelít, valamint ugyanabból a szakmai közegből jönnek a hallgatók, sőt a hosszú évek alatt esetleg már meg is ismertük egymást vagy dolgoztunk is együtt. Ezek alapján azt gondolná az ember, hogy megy minden, mint a karikacsapás, de ez nem igaz. Sokkal felkészültebbnek kell lenni az átlagosnál mindenben, legyen az katonai téma, kommunikáció vagy akár vezetéselmélet, hiszen a hallgatóság több évtizedes bevésődött tapasztalatokkal rendelkező, magasan képzett vezető altisztekből áll. Szóval ezerszer könnyebb ismeretleneket oktatni, mint saját kollégáinkat, mert kiemelt felkészülést és nagy odafigyelést igényel. A gyümölcsöző oktató-hallgató kapcsolat titka véleményem szerint a hitelesség, és az, hogy soha ne akarj mindenben okosabb lenni a hallgatóidnál, mert nem biztos, hogy így van. Végül, de nem utolsósorban a tanfolyamok végére ugyanúgy sokat tanulok tőlük, mint - remélem - ők tőlem. Szóval több ez, mint oktató-hallgató kapcsolat: szerintem erről a tanfolyamról mindenki többként távozik.
Fotó: archív és a szerző felvételei
toborzóirodák
Hogy segítsük a tájékozódást, kérjük az alábbi listából válassza ki azt a megyét, ahol Ön kapcsolatba szeretne lépni munkatársainkkal!
Kérjük válasszon!
naptár
hasznos linkek


honvédelem.hu hírei
kiemelt témák
Alapfogalmak
Kiképzés
Szolgálat
Katonai szolgálat igazolása
szabályzatok, dokumentumok, nyomtatványokddd
tartalom2